Roca de la Portella (2440 m) - Puig de Roques Blanques (2454 m) - Roca Colom (2506 m) - Costabona (2464 m)
Fecha 27 de Diciembre de 2005

0h 00m. El punt de partida de l'excursió és l'aparcament de l'estació d'esquí de Vallter 2000, situat a 2140 m. d'alçada. Ens dirigim al restaurant que tenim a mà dreta i al darrera veiem clarament el torrent que baixa de la Portella de Mentet. Iniciem l'ascensió seguint el torrent (cobert de neu a l'hivern).

0h 40m. Portella del Mentet (2409 m.). Fantàstiques vistes dels Gra de Fajol i del Bastiments.

A partir d'aquí es tracta de seguir la carena per anar fent els diferents cims. Per assolir el primer cim cal seguir direcció NE,és a dir al front i a la dreta d'on ens trobem.

1h 00m. Roca de la Portella (2440 m.). El cim (bastant pla) ve indicat per un munt de pedres. Ens hi entretenim per fer les fotos de rigor. Baixem del cim i al davant tenim els pics de Coma Ermada (2496 m.) i Puig de la Llosa (2456 m.). Els deixem per la tornada si hi ha temps i seguim pel pla en direcció al Puig de Roques Blanques que es divisa al fons.

1h 50m. Puig de Roques Blanques (2454 m.). Aprofitem per recuperar forces.

Ara tenim el Roca Colom a la vista. Per arribar només cal que baixem i resseguim la carena que descriu una semicircumferència fins arribar al cim. L'últim tram d'ascensió té un pendent més inclinat que els anteriors cims, però no té cap dificultat.

2h 40m. Roca Colom (2510 m.). El cim presenta el clàssic refugi de pedres que ens pot servir per protegir-nos del vent i el fred.

Ja tenim a la vista l'objectiu final, el Costabona, i encara queda un trosset o sigui que després de les fotos de rigor ens posem en marxa. Altre cop només cal resseguir la carena que tenim al davant que ens portarà fins al cim.

3h 50m. Costabona (2464 m.). Al cim trobem vàries creus i un vèrtex geodèsic que marca la frontera amb França. Des del cim hi ha una vista espectacular del massís del Canigó.

A partir d'aquí la tornada consisteix a desfer els nostres passos, resseguint altre cop la carena, i evitant els cims innecessaris.En el nostre cas va ser una mica accidentada perquè ens va començar a baixar la boira.

I malgrat que vam intentar completar la tornada abans que caigués la boira del tot, al final ens vam veure mig perduts. Sort delsoroll de les màquines i els remuntadors de les pistes que ens van guiar fins a l'estació.

La temperatura en alguns moments va baixar dels -10 graus amb la qual cosa vam poder apreciar in situ quins són esl efectes de lafamosa boira gebradora de la qual van parlar durant l'hivern els homes del temps.

Excursió de desnivell moderat però molt llarga per fer-la en ple hivern quan no tens gaires hores de sol. A nosaltres a la tarda ensva baixar la boira i les vam passar magres per tornar. De tota manera el soroll dels remuntadors i les màquines de l'estació deVallter 2000 serveixen de guia. En total vam trigar una mica més de 7h, però sense boira es podria escurçar una hora o hora i mitja fàcilment.

La dificultat va ser mitja-baixa atenent a la presència de neu, la longitud i, en aquest cas la boira espessa.