Tuc Nere (2506 m) - Tuc de Somont (2508 m) - Tuc dera Pincela (2536 m)
357774152 10227634319515478 4673614615000510813 n
Fecha 28 de Julio de 2023
Dificultad SD, 11 Km., +829m., -829m.

Ruta circular des del Coth de Varradòs. Per arribar al Coll de Varradòs nosaltres hem pujat amb un turisme baix i hem roçat en algun dels desaigüe però, anant amb compte, hem arribat fins allà. De tota manera si sou dels que patiu pel cotxe seria recomanable pujar amb un cotxe alt o un 4x4.

Recomanació: Quan arribeu al Coll hi ha una tanca per al bestiar i el típic pas canadenc, nosaltres hem deixat el cotxe abans del pas canadenc i la tanca perquè fa uns anys un amic el va deixar a l'altra banda i li van abonyegar el cotxe les vaques.

Ruta: Passem la tanca i de seguida trobem un corriol a mà esquerra, per terreny herbat, que passa per l'estanh d'Arriu dera Pincela primer i per la cascada d'Arriu dera Pincela després. Seguint pel mateix corriol arribarem després a l'Estanh des Truites, força bonic i solitari. Voregem l'estany per la dreta i arribem al Coth de Salient. A partir d'aquí remuntarem una pala herbada, que ens deixarà a un petit coll des d'on ascendirem el Tuc Nere. Un cop dalt ja veiem clarament la ruta que queda, es tracta de seguir la carena fins al coll i fer la pujada final fins al Tuc de Somont. L'ubicació del cim és una mica dubtosa perquè hi ha com 3 monticles; en el darrer hi ha 2 pals tumbats, però les aplicacions a nosaltres ens donaven el cim al primer monticle així que els fem els 3 per si de cas. Des del cim, molt bones vistes del massís Aneto-Maladeta, Besiberris-Comaloforno, Maubèrme, etc.

De tornada baixem fins al coll i allà decidim no desfer la ruta feta, que implica tornar a pujar al Tuc Nere, i en canvi perdem alçada pel vessant sud, buscant flanquejar el Tuc Nere sense haver de baixar fins el fons de la vall, fins a trobar un altre corriol que es dirigeix al Coth de Salient. La baixada és una mica dreta al principi i camp a través, però es pot anar fent bé.

Un cop al Coth de Saliente, ens enfilem directament pel llom del Tuc dera Pincela fins arribar al cim. Altre cop bones vistes. Un cop allà tenim l'opció de seguir la carena, passant per Era Montaheta i baixant directament al punt de sortida, però ens consta que el camí és "carenero" i hi ha alguns trams bastant drets de baixada, i veient que el cel ja fa estona que s'ha posat amenaçador, ens inclinem per la opció conservadora de tornar al Coth de Saliente i recuperar el camí de pujada.

Dificultat: És una ruta fàcil, si estàs acostumat a caminar per l'alta muntanya, el tram més delicat pot ser la baixada i el flanqueig del Tuc Nere, sobretot si el terreny estés molt moll, però sempre queda l'opció de desfer el camí de vinguda pel Tuc Nere.

El Tuc de Somont i el Tuc dera Pincela estan inclosos al repte dels 100 cims.